En interessant artikkel om spill i skolen: http://dagbladet.no/kultur/2008/09/19/547340.html
Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell mener norske elever kan lære mye med spill i klasserommet.
-Det jeg syntes er fasinerende med å bruke spill i skolen, er at elevene kan lære gjennom å gjøre, ikke bare se og høre, sier Solhjell til dagbladet når vi møter han i kunnskapsdepartementet.
Tankekart for læring
for 10 år siden
Meget interessant og aktuelt.
SvarSlettSkolen har lært oss at det å lære handler om innhold. Hva er biologi? Er det bare en haug med fakta. Noen gikk opp på et fjell et sted og skrev ned alle 1.200 fakta biologi går ut på. Når du står på en prøve og skriver ned faktaene på en papirbit, så kan du liksom biologi?
Det er ikke det biologi er. Biologi er et spill. Det har regler, du må finne mønstre, du må løse problemer, du må bruke spesielle verktøy for å løse problemene. Du konkurrerer til og med med dine med-biologer. I prosessen som utgjør dette spillet, genererer du en hel haug med fakta, du produserer dem. Og du bruker disse faktaene til å spille spillet. Men spillet er ikke faktaene, legger han til, før han konkluderer:
Skolen har det bakvendt. Spill handler om å løse problemer og å bruke intelligente verktøy til å løse problemer. For å løse problemene, må du lære visse fakta, som det er i alt annet, så på den måten har de innhold. Spill har bare ikke det samme innholdet som skoleverket har.
Fra http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=133969
På http://www.itu.no/ finner du mye bra om dataspill. Søk på dataspill.